Onvrede en klachten

Samen voor de beste zorg

Wij doen ons uiterste best om goede zorg en ondersteuning te bieden. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent. Heeft u een vraag, opmerking of klacht? Laat het ons weten! Vaak kunnen we samen snel een oplossing vinden.

Er zijn verschillende manieren om onvrede bekend te maken. Op deze pagina leest u hoe u onvrede bespreekbaar maakt en een klacht kunt melden.

Wanneer de onvrede of klacht gaat over onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname, dan vindt u meer informatie via de knop onderaan deze pagina.

Hoe maak ik onvrede bekend?

Wat voor gevoel van onvrede u ook heeft, maak het kenbaar. Bespreek uw onvrede eerst met de direct betrokkene(n). Vaak kan er meteen iets worden opgelost of verbeterd. Helpt dit onvoldoende of vindt u het lastig om rechtstreeks met de betrokkene(n) te praten? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van Vitalis. U kunt ook kosteloos onafhankelijke hulp vragen aan een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd of cliëntondersteuner.

Onafhankelijke ondersteuning

Klachtenfunctionaris

Wilt u hulp bij het bespreken van uw klacht? Dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionarissen van Vitalis. Zij kunnen:

  • u helpen met het formuleren van uw onvrede of klacht
  • bemiddelen om tot een oplossing te komen
  • u informeren over de procedure van een formele klacht

U kunt hen bereiken via klachtenfunctionaris@vitalisgroep.nl of bel tijdens kantooruren naar 040 293 35 55 voor een terugbelverzoek.

De klachtenfunctionaris gaat vertrouwelijk om met de informatie die u geeft en helpt u graag. Hij/zij is in dienst van Vitalis, maar niet direct betrokken bij de zorg of ondersteuning aan u of uw naaste.

U kunt hen bereiken via e-mail op klachtenfunctionaris@vitalisgroep.nl of rechtstreeks contact opnemen met onderstaande klachtenfunctionarissen:

  • Mark Boogers, manager (m.boogers@vitalisgroep.nl)
  • Marieke Hiakame, Specialist Ouderengeneeskunde (m.hiakame@vitalisgroep.nl)
  • Rosanne van Kerkhoven, medewerker Zorgdeclaratie Finance (r.van.kerkhoven@vitalisgroep.nl)

Ook kunt u tijdens kantooruren naar 040 293 35 55 bellen voor een terugbelverzoek.

Cliëntondersteuning via Zorgkantoor of de Gemeente

Daarnaast kunt u onafhankelijke cliëntondersteuning aanvragen bij het Zorgkantoor of de Gemeente. Ook zij werken onafhankelijk van Vitalis en geven gratis hulp en advies. Meer informatie vindt u hier

Hoe dien ik een klacht in?

Kiest u ervoor om uw klacht formeel in te dienen? Alleen een cliënt, diens vertegenwoordiger/eerste contactpersoon, gemachtigde of nabestaande kan een formele klacht indienen. Deze dient u schriftelijk in bij de Raad van Bestuur en/of de Regionale Onafhankelijke Klachtencommissie. Dit kan per post t.a.v. de bestuurssecretaris, Postbus 4100, 5604 EC Eindhoven of via e-mail naar klachten@vitalisgroep.nl. Hierbij vermeldt u uw naam, een korte en duidelijke omschrijving van de klacht en wat u verwacht.

U kunt ook gebruikmaken van het klachtenformulier

Zie hier de klachtenregeling van Vitalis. Deze regeling is gebaseerd op het model van Actiz. Tevens is Vitalis aangesloten bij de Landelijke Geschillencommissie Zorg

Onvrede of klacht rondom Wet zorg en dwang

Gaat uw klacht over een onderwerp benoemd in de Wet zorg en dwang (Wzd)? Bijvoorbeeld over onvrijwillige zorg, onvrijwillige opname of wils(on)bekwaamheid? Dan geldt een andere werkwijze en dient u uw klacht in bij de landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). Dit kan via klachten@vitalisgroep.nl. U kunt advies en bijstand van een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon vragen.