• Innovatie

Van slimme sensoren tot vitale metingen die automatisch in het dossier staan - Innovatieraad #14

Bij Vitalis vernieuwen we samen. In de innovatieraad komen elk kwartaal collega’s van verschillende locaties, functies en afdelingen bij elkaar. Zij denken mee over de inzet van nieuwe innovaties en zorgtechnologieën. Wat helpt bewoners écht verder? Wat maakt het werk makkelijker of leuker? De raad adviseert het directieteam over innovaties die we willen testen, verbeteren of organisatie breed inzetten. 

Updates & mededelingen

  • Judith (projectleider innovatie) geniet van haar verlof en in de tussentijd zal Chantal haar taken overnemen. Chantal heeft uitgebreide ervaring in de zorg en projectmanagement.
  • Laura doet onderzoek naar de HelpSoq tijdens haar afstudeerstage.
  • Nicole is nieuw in het innovatie team en richt zich op het verminderen van de administratieve lasten. Tijdens Liz’ verlof is zij het aanspreekpunt voor procesoptimalisatie.

Update lopende projecten

Momo Bedsense
Momo Bedsense is een slimme sensor onder het matras die slaappatronen signaleert. We onderzoeken hiermee of sensoren ons kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in slaap en ritme, storende alarmen te verminderen én meer rust te brengen voor bewoners én collega’s in de nacht. Bij Wissehaege hebben we de Bedsense 4 maanden getest, bij 86 bedden. De ervaringen waren gemengd: het dashboard met slaappatronen bood veel waardevolle inzichten, maar de live meldingen werden soms als onrustig ervaren.

De belangstelling van medewerkers is groot, er wordt veel naar gevraagd. Daarom starten we een vervolgproef bij Peppelrode, met meer training en betere begeleiding op de afdelingen.

Swash
Wassen met Swash heeft veel voordelen: het gaat sneller, is prettig voor ouderen, beter voor de huid én minder belastend voor medewerkers. Binnen Vitalis gebruiken we Swash al regelmatig in intramurale zorg. Nu is de inzet onderzocht in de wijkzorg, bij Wilgenhof en ’t Lint.

De eerste ervaringen zijn positief: collega’s ervaren minder fysieke belasting en noemen Swash gebruiksvriendelijk en comfortabel. Ook ouderen zelf zijn enthousiast. Ze voelen zich fris en schoon, met minder huidirritatie. 

“Het is ook een knop die je moet omzetten om de Swash in te zetten. Ik ben erg tevreden. Je ziet de huid verbeteren. Ik vind het ideaal” vertelt Mieke. Vanuit de Innovatieraad komen verschillende vragen, bijvoorbeeld over duurzaamheid en wanneer je de Swash inzet.

Swash

Administratieve lasten verlichting

Uit zorg
Met de vernieuwde ‘Uit zorg’ werkwijze hoeven zorgmedewerkers voor het uit zorg melden van een cliënt alléen nog maar een korte ONS vragenlijst in te vullen. Daarna gaan er automatisch berichten naar: Zorgadvies (Seniorenpunt), Zorgdeclaratie, de Receptie, de Technische Dienst en de Huishoudelijke dienst. Deze vernieuwde werkwijze is succesvol getest op Wissehaege en vervolgens al geïmplementeerd op de locaties Peppelrode, Brunswijck en Horst Kronehoef .

Stoppen met handtekeningen onder ZLO 
Vanaf 1 oktober zetten we geen handtekening meer onder de zorgleefovereenkomst. De papieren overeenkomst wordt vervangen door een welkomstbrief waarbij geen handtekening meer nodig is. Deze werkwijze is bij veel zorgorganisaties al de standaard en wordt daarom ook bij Vitalis geïmplementeerd om administratie te verminderen. 


Hulpmiddelenregistratie in ONS is vernieuwd
Na feedback op de hulpmiddelenregistratie is samen met de gebruikersgroep ONS een gebruiksvriendelijkere werkwijze ontwikkeld. De registratie staat nu bij de ‘Schijf van vijf’-vragen, gebeurt per categorie en biedt ruimte voor extra details. Zo maken we het registreren makkelijker en helpt het bij verantwoording richting zorgverzekeraars en geeft het meer inzicht in hoe hulpmiddelen ouderen ondersteunen.

Vitale metingen met de VSM paal

Hoe kunnen we vitale functies sneller meten én direct koppelen aan het ECD? Dat was de centrale vraag in de proeftuin met de Vital Signs Monitor (VSM) van Promeso. De test vond plaats op de revalidatieafdeling Akkerstraat op Brunswijck. Zorgmedewerkers onderzochten of deze technologie écht een verschil kan maken in de dagelijkse praktijk. “Het scheelt veel tijd zoals het opschrijven van waardes en het in de computer zetten. Iedereen is wel enthousiast over het systeem.” vertelt Michael, die de VSM paal heeft getest. 

De belangrijkste bevindingen:
Tijdsbesparing: gemiddeld 10 minuten minder per meetmoment per cliënt (van 15 naar 5 minuten)
Gebruiksgemak: zorgmedewerkers geven een 4.5/5
Aandachtspunt: uitbreiding van invulvelden (bijv. onregelmatige hartslag) wordt nog doorontwikkeld met de leverancier

Vraag aan de Innovatieraad: willen we deze innovatie ook intramuraal testen?

De innovatieraad beantwoord deze vraag, met een vraag: wordt er op revalidatie meer vitale metingen gedaan dan op andere afdelingen? “Ja, daar wordt vaker gemeten. De tijdswinst is bij een revalidatie afdeling dus groter. Maar ook op andere afdelingen levert de VSM-paal winst op: misschien minder in minuten, maar wél in gemak. Geen losse materialen meer zoeken en prettiger werken.” antwoord Bente daarop. 

Spraakgestuurd werken met de Attendi app

We kennen de Attendi al van spraakgestuurd rapporteren. Maar nu wordt er iets nieuws getest: spraakgestuurd werken. Denk aan het automatisch omzetten van gesproken tekst naar gestructureerde samenvatting of zorgplan, zoals het OMAHA-zorgplan of SMART-doelen. 

20 collega's testen deze nieuwe functionaliteit. Ze kijken naar gebruiksvriendelijkheid, efficiëntie meerwaarde én niet geheel onbelangrijk: kwaliteit. 

De resultaten?
✅ 71% zou het aanbevelen aan collega’s
🟡 29% zou het misschien aanbevelen aan collega's
📈 Het wordt nu gemiddeld 1 tot 4 keer per week per collega gebruikt

Ook goed om te weten: de afdeling veiligheid is hierbij ook betrokken, zodat de privacy goed gewaarborgd wordt. 

Vraag aan de innovatieraad: gaan we de Attendi app beschikbaar maken voor alle collega's? Zowel voor zorgmedewerkers als de ondersteunende diensten. 

Vraag vanuit de innovatieraad: wat vinden ouderen van de inzet van de attendi app? Het antwoord daarop: De meeste ouderen reageren goed. Het blijft uiteraard altijd maatwerk. Zorgmedewerkers bekijken per situatie of het kan. Is het niet passend of gewenst, dan wordt het niet gebruikt. 

Het oordeel van de innovatieraad is unaniem: ja, deze app willen we beschikbaar maken voor alle collega's.

Spraakgesturud rapporteren