• Innovatie

Innovatieraad #13: steunkousen, robots in de zorg en proces optimalisatie

Bij Vitalis adviseren medewerkers het directieteam over de inzet van innovatie. Dit doen we met een innovatieraad! Ieder kwartaal wordt een innovatieraad gehouden. Hier worden nieuwe nieuwe zorg technologieën en innovaties besproken. Willen we hiermee een proeftuin starten? Of wordt een innovatie Vitalis-breed geïmplementeerd? De innovatieraad adviseert de directie over de inzet van innovatie. Elk kwartaal komt de innovatieraad bij elkaar. We maken samen keuzes waarom en óf we met een technologie verder gaan. De innovatieraad bestaat uit een brede vertegenwoordiging van de organisatie. 

Korte updates

  • Het teams kanaal van de teams zorgtechnologie wordt goed gebruikt! Er worden vragen gesteld die door medewerkers worden beantwoord. 
  • Er is een contract afgesloten met Helpsoq. Je mag de Helpsoq opsturen voor een “APK”. Dan wordt het apparaat gereinigd. Ook is er een nieuw, klein hulpmiddel waardoor de kous makkelijker op de Helpsoq gezet kan worden.
  • Loes is samen met Bente bij de Zorgtop geweest. Op de zorgtop stonden we met zorgrobot Tessa en Rob Otmans. Benieuwd naar Loes? Minister Agema hoopt met zorgtop AI-projecten te bundelen: wat levert het op? | De Telegraaf   
  • Een vast onderdeel vanaf de volgende innovatieraad: een update per team zorgtechnologie over de lopende acties en laatste bevindingen. 

Update lopende projecten

Steunkousen
Vanaf 1 mei trekken ouderen in de hele regio zelf steunkousen aan. Dit is net zoals oogdruppelen een initiatief vanuit Anders Werken In de Zorg. Informatie hierover kun je terugvinden: Zelf steunkousen aan- en uittrekken - DE STAP naar gezonder

Hulpmiddelenregistratie
Dit is belangrijk zodat je weet welke hulpmiddelen in worden gezet bij cliënten. Waar zetten we al hulpmiddelen in? Waar is nog ruimte? Daarnaast is het ook belangrijk voor de vergoeding vanuit het zorgkantoor. Liz (innovatieteam) is bezig met het makkelijker maken van het registreren van de hulpmiddelen in het ECD. 

Robots in de zorg
Er is bij locatie Brunswijck een proeftuin gestart met een schoonmaakrobot. De reacties zijn erg positief! Op Wissehaege wordt er ook getest met deze robot. Dit doen we met verschillende leveranciers, zodat we deze goed kunnen vergelijken. Op Wissehaege is ook gestart met een serveerrobot. 

Binnenkort testen we ook twee ‘out-of-the-box’ robots:
Een receptierobot Geen zorgen: die vervangt niet een receptioniste! Op momenten dat de receptie onbemand is, kan deze robot bezoekers welkom heten en op weg helpen. Wat dat precies oplevert? Dat gaan we samen ontdekken. 

Een robothond - We hopen dat deze hond een bewoner kan opzoeken als die bijvoorbeeld is gaan dwalen. De robothond wordt een week getest op verschillende locaties, net als de receptierobot.

Update lopende projecten

Nieuw GPS-systeem
Het huidige GPS systeem is verouderd. Op de Paladijn is een nieuwe GPS tracker getest in een proeftuin. Dit was met het systeem Otiom. Er zijn verschillende voordelen. Je kunt bijv. aangeven: als iemand 2 uur weg is, is dat prima. Is iemand 3 uur weg? Dan wil ik op de hoogte worden gesteld. We gaan ook een proeftuin doen met het systeem Kompy bij Berckelhof.

Vital Signs Monitor
Bij de revalidatie op Brunswijck gaan we aan de slag met een slimme meetpaal, waarmee verschillende vitale functies gemeten worden en direct worden opgeslagen op de juiste plek in het ECD.

Alle locaties van Vitalis zijn over op spraakgestuurd rapporteren. Sinds de start van spraakgestuurd rapporteren zijn 59.000 spraakgestuurde rapportages gemaakt.

Medido vullen door apotheek

Op De Horst is een nieuw project gestart: de Medido wordt daar sinds kort gevuld door de apotheek. Dit gebeurt in het kader van het transformatieplan Samen redzaam, en komt voort uit een vraag uit de thuiszorg: kunnen we slimmer omgaan met piekmomenten?

Op 14 april is de samenwerking van start gegaan. De eerste reacties zijn positief. Voor de apotheek kost het relatief weinig tijd om de Medido te vullen. Dit terwijl het de zorgmedewerker zo’n 10 minuten per cliënt per keer bespaart. Dat levert waardevolle tijd op tijdens drukke momenten én versterkt de samenwerking tussen apotheek en zorgteam.

Er wordt binnenkort gekeken naar de opschaalmogelijkheden. Er zijn verschillende soorten meetpunten tijdens de pilot. Zoals: hoeveel tijd scheelt het op de routes? Hoe vaak doet de bewoner de deur niet open? 

Arjan vult aan “Wij vragen dit vaak aan de familie. De Medido moet 1x in de 2 weken gevuld worden. Een mooi moment om even langs te komen én de Medido te vullen."

Tijdlijn

Welke projecten staan er bij verschillende locaties op de planning? Een handig overzicht! 
Vraag aan de innovatieraad: is dit wat jullie iedere innovatieraad zouden jullie willen zijn? Er wordt instemmend geknikt.

tijdlijn van de projcten

Innovatieraad denkt mee

Over digitale zorg en kennisdeling

Hoe houden we kennis over innovaties actueel én bruikbaar voor collega’s in de praktijk? Die vraag stond centraal tijdens de laatste bijeenkomst van de Innovatieraad. Er werd meegedacht over de rol van Vita, Teams en lokale aanspreekpunten.

Ook werd besproken hoe we GPS-technologie slimmer kunnen inzetten om cliënten meer bewegingsvrijheid te geven. Daarnaast start Regio Zuid met een proef voor een digitaal zorgteam dat op afstand kan ondersteunen bij storingen of vragen.

Tot slot verkent Vitalis de stap naar spraakgestuurd werken. Denk aan apps die gesprekken automatisch omzetten in zorgplannen, notulen of evaluatie

Update procesoptimalisatie

Het uit zorg proces wordt momenteel doorontwikkeld tijdens een pilot op Wissehaege. We testen de automatisering van de berichtgeving naar ondersteunende diensten, waardoor handmatige e-mails overbodig worden. Ook wordt de zorgverlener ontlast door een nieuwe workflow tussen de technische en huishoudelijke dienst. Tot nu toe gaat dit erg goed! Over 3 weken is er een evaluatiemoment, bij een positieve beoordeling wordt de oplossing Vitalis-breed ingezet. 

Op Engelsbergen gaan ze van start met een andere aanpak voor het verbeteren van het ‘Komen wonen’ proces. Ze beginnen vanaf 0, in plaats van het schrappen in bestaande regels en systemen. De focus ligt op wat de cliënt en medewerker écht gelukkig maken. Het team krijgt veel vrijheid om zelf te bepalen wat ze na dit traject anders gaan doen. Uitgangspunt: meer aandacht voor ‘Gelukkig ouder worden’ en minder focus op checklists, protocollen en regels.

Bij de revalidatie start een pilot met een AI-toepassing. Deze helpt bij het voorbereiden van de intake, op basis van aanmeldinformatie voor te bereiden. Nu kost dit behandelaren vaak veel knip- en plakwerk. De AI-tool neemt deze taak over, zodat de behandelaar goed geïnformeerd kan beginnen aan de intake.